Med fokus på
barns dramatiske lek, og dens forbindelse med dramafaget og teaterkunsten.
Gjennom alle opplevelser og av
alle erfaringer lærer barn sin verden og seg selv å kjenne.
Barn
undres av natur, det vil så gjerne forstå. Barnet utforsker og bearbeider
inntrykk og opplevelser gjennom dramatiske lekehandlinger, slik får barnet
erfaringer og nye inntrykk. Noen ganger må vi spille ut noe i praksis, før vi
oppnår en forståelse av det. Barnet utvikler sin forestillingsverden og samtidig
utvikles den viktige evnen til å forstå andre og se andres perspektiv, det gir
leken innhold av tanker og følelser.
Det som
gir selvutvikling og læring er de refleksjonene vi gjør oss gjennom våre
erfaringer og opplevelser. Barnet reflekterer gjennom sine handlinger og de
inntrykk det får gjennom disse opplevelsene. Som et kjent ordtak sier «vi er en
erfaring klokere», det vil si at vi har lært noe om man så har reflektert over
og forstått situasjonen.
Mennesket
har en medfødt evne til å imitere og etterligne eller mimesis, det er her barnet
får sine første kunnskaper. Barnet leker med sine omgivelser, iakttar, hermer etter
andre lyder og bevegelser. Den første førsymbolske adferden ser vi i titt-tei-borte
leken, barnet later som det er borte for så å komme frem igjen. Denne leken kan
vi se barnet utføre i slutten av det første leveåret. Etterhvert later det som
det sover, spiser, drikker av kopp eller andre hverdagslige handlinger. En lek
eller en lekehandling må inneholde et som-om-moment for å kunne beskrives som
drama eller dramatisk lek, (Sæbø, 2012)
Etterhvert
utvikler barns lek seg videre gjennom ulike stadier ettersom barnet vokser og
får flere opplevelser og erfaringer. Vi kan tydelig se barns dramatiske lek i
forbindelse med både dramafaget og teaterkunsten. Både leken og faget har sitt
opphav i fantasien og i forestillingsevnen vår. Det er flere likheter både i
uttrykksform og uttrykksmidler. Men det er viktige forskjeller mellom den
dramatiske leken og drama. I den dramatiske leken er det barna som bestemmer,
det er på barnas arena og det er de som har definisjonsmakten. Skal man som
barnehagelærer delta i barnas dramatiske lek må en delta på barnas premisser. I
drama er det derimot de voksne som planlegger og bestemmer utfra et didaktisk
og pedagogisk perspektiv, (Sæbø, 2012)
Eventyr og fortelling kan gi
opplevelser rike på estetikk og er fantastiske som inspirasjonsbidrag til forestillingsevnen
og inspirerer til fantasi som er selve grunnlaget og bygger opp den dramatiske
leken.
Vi kan
starte med å introdusere eventyr ved å lese opp fra bøker, da er det viktig at
man som oppleser lever seg inn i fortellingen, utnytter følelsesregisteret, har
en levende mimikk og et aktivt kroppsspråk. Med fordel kan det være nyttig å ha
studert eventyret på forhånd. Det er viktig å skape kontakt med tilhørerne og
sammen møtes i dette mellomrommet som dannes mellom menneskene. Fortelling fra
indre bilder, om det er fra et godt kjent eventyr, eller noe vi spontant finner
på ved vår egen fantasi, så dramatiserer vi dette, noe som kan åpne for bedre
kontakt med tilhørerne og gjerne åpne for at de også kan være enda mer
medfortellende, det kan fort gli over i en dramatisk lek.
På en
annen side kan det også være en spesiell opplevelse om det er første gangen for
både oppleser og tilhørerne at en leser en bok sammen. Vi kan vise bilder fra
bøker og stille/svare spørsmål. Barna kan også bli medfortellende her, vi
utforsker innholdet i sammen. Gjennom fortelling på ulike måter blir barna
kjent med nye elementer, de får ny kunnskap og det inspirerer til å leke og
erfare det nye og det spennende, også på nye og egne måter. Eventyr og
fortelling inspirerer til lek og handling med nye elementer og blir da en
affordance for barnet. Det vil si at barnet blir tilbudt noe nytt gjennom
eventyret eller fortellingen. Vi kan fortelle hva vi ser på bildene, fritt med
fantasien og tankene våre. Om det er fra en bok eller fra våre indre bilder, så
er vi godt inne i leken, den dramatiske leken når vi fantaserer.
Jeg ser gressplenen full av
nyklippet gress, vi kan jo late-som-om vi er bønder som må samle inn alt dette
høyet til de 100 sauene vi liksom har i hagen vår, oppe der med den store
steinen der hvor bondegården liksom er, så har vi en gris også, den må jo
selvsagt få mat den og.
Forestillingsevnen
vår gjør hele gjøremålet nok så hyggelig og spennende da vi flytter litt på
målet med gjøremålet. Vi samler sammen høyet så de skjønne og skrubbsultne sauene
våre skal få mat, vi tar liksom ikke bort gresset for å ikke dra gresset med
oss inn under skoene når vi springer inn og ut av huset, det er jo ikke derfor
liksom, men det blir jo bare et positivt følge av det å liksom være bonde da.
Barnet lærer mye gjennom denne leken, ved å innta en rolle møter barnet
lekefullt nye utfordringer som å rake med stor rake, balansere masse høy på den
store spaden, måle og se størrelsesforskjeller, sosialt samspill, kommunikasjon
og samarbeidsevne, fantasien, forestillingsevnen, vi utvikler og dramatiserer
en felles opplevelse i sammen som gir rom til det meste av det vi har lyst til
å ta med, til det vi har lyst til å prøve og forestille oss om. Her er det også
rom for mye humor og latter, og når vi dramatiserer kan vi leke litt med
grensene, og det er jo gøy. Noe som er mye mer gøy enn å bare si «Uff, nei nå
må vi få bort alt dette gresset så vi ikke får alt inn i gangen for så rundt i
hele huset, for det er ikke bra.» Det er nok det som er den første tanken vår –
Men hvor er morroa og spenningen i det liksom? Da hadde det vært trist og
kjedelig og fått bort alt gresset og hadde i hvert fall ikke fått 4 åringen til
å samle særlig mye gress. Men med litt fantasi så viste det seg at det var ikke
nok gress å samle til sauene enda det var så mye, så nå venter bonden spent på
nytt gress.
I
rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver står det at lekens betydning for
barnets utvikling og læring er grunnleggende. Den dramatiske leken gir lærerike
opplevelser fulle av estetiske inntrykk og uttrykk og kan sammenlignes med
teaterkunsten da barnet både er dramatiker, iscenesetter, forteller, dikter,
skuespiller og samtidig sitt eget publikum. Barns lek er den mest spontane
formen for drama i vår kultur. I leken dramatiserer barna og later som om de er
noen andre eller noe annet, at de er et helt annet sted og at de kan være i en
helt annen tidsepoke. Og noe som er spesielt viktig er at i den dramatiske
leken har man store muligheter til å dramatisere ut ulike følelser og tanker,
vi lærer å kjenne etter våre egne følelser, våre egne tanker, jobbe med angst
og bearbeide frykt. Vi lærer også å forestille oss andre følelser og tanker og
det er jo bare på late-som-om, og det er litt trygt, (Sæbø, 2012) .
Enkelte
forskere mener at rolleleken er av størst betydning når det gjelder barnets
psykiske prosesser. Det krever av barnehagelæreren å ha respekt, en bred
kunnskap og forståelse for barnas dramatiske lek. I ulike leke- og
dramaaktiviteter må barnehagelæreren ha kunnskaper og være seg bevisst på
hvordan voksenrollen bør praktiseres da det er så fundamentalt viktig for barns
læring og utvikling. For barna er det viktig at barnehagelæreren sørger for å
gi nye innspill og legger til rette for inspirasjon, gir rom for lek og
utfoldelse og gir støtte og trygghet. Barn leker og dramatiserer ut det de
erfarer, derfor er det meget viktig med gode rolle- og støtte modeller og inspirasjonskilder
som er med på å gi positiv utvikling i denne danningsprosessen som barnet
stadig er i.
Referanser
Sæbø,
A. B. (2012). Drama i barnehagen (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar