Jeg har gjort en tilfeldig observasjon av lek mellom to gutter, hvor aldersforskjellen nesten er et helt år. I analysen vil jeg gi en faglig belysning av leken som er observert og videre reflektere over barnehagelærerens rolle i situasjonen.
Dato/tid: Juni-2013. kl.15.10 (5 min).
Sted: Haugen barnehage, småbarnsavdelingens uteområde.
Hvem: Pål 3,3 år - Erik 2,4 år
OBSERVASJON
Pål henter 3-4 spann,
flere raker og spader, han legger det i sanden ved lekehuset. Pål holder en
gravemaskin-skuffe med håndtak, denne fører han opp og ned husveggen, han sier «skrape,
skrape, skrape». Erik har også gravemaskinspade. Han ser på Pål, gjør samme bevegelser
ved siden av, men tregere.
Pål legger fra seg
gravemaskinen, velger en spade og fyller flere spann halvveis med sand og rører
om med spaden, mens han sier «rører, rører». Han gjør store bevegelser samtidig
som han står bøyd over spannene. Erik har stoppet med bevegelsene på husveggen,
men holder fortsatt på gravemaskinen mens han står helt i ro på ca 1 meters
avstand og ser på Pål.
Pål retter seg opp, snur seg mot lekehuset - han fører raken opp og ned husveggen mens han sier «maler,maler,maler». Han gjør det flere ganger med store og raske bevegelser. Få sekunder etter reagerer Erik brått, han slipper umiddelbart gravemaskinen, utbryter «oh,oh,oh» velger en rake som ligger i sanden. Erik forter seg bort, stiller seg rett ved Pål og hermer etter malebevegelsene.
Pål retter seg opp, snur seg mot lekehuset - han fører raken opp og ned husveggen mens han sier «maler,maler,maler». Han gjør det flere ganger med store og raske bevegelser. Få sekunder etter reagerer Erik brått, han slipper umiddelbart gravemaskinen, utbryter «oh,oh,oh» velger en rake som ligger i sanden. Erik forter seg bort, stiller seg rett ved Pål og hermer etter malebevegelsene.
Jeg går bort til Pål
og Erik, setter meg på huk, smiler, sier «hei, jøss så dere jobber.» Pål ser på
meg med et smil samtidig som han stopper litt opp med bevegelsene, sier så; «vi
er arbeidsmenn som morfar og Pål, - Erik er og arbeidsmann.» Pål peker samtidig
på Erik. Så peker han ned på skoene sine og sier, «se sååååå fine arbeidssko». Jeg;
«Åja, sååå flotte de er». Pål tar den ene håndflaten på Erik sin skulder og
sier «dette er vennen min, Erik, - vi er arbeidsmenn». Erik utbryter med en
barsk stemme, «åjaaa, arbeidsmenn», samtidig som han hever raken sin. Pål peker
mot spann og spadene og sier «vi har såååååå masse verktøy». Jeg sier «oj, oj,
oj, ja det var masse fint verktøy det». Pål plukker raskt opp gravemaskinen,
han kommer tett opptil meg, viser kanten på skuffen, så sier han «denne er aaaaaalt
for skarp for deg, denne kan bare jeg og Erik bruke, ikke du.» Jeg sier; «oj,oj,
nei da skal jeg ikke røre den jeg». Pål slipper så plutselig alt og springer
til åpningen av lekehuset og peker inn, «kom, kom og se» sier han, mens han
vifter med armene. Jeg reiser meg opp og går bort, Erik snur seg med, men blir
stående og observere Pål og meg.
Pål peker inn i lekehuset, smiler og sier; «jeg har montert vifte i hytta». – På en tynn list høyt oppe under taket, har Pål plassert en plasttallerken på høykant. Inntil plasttallerken, langs hele listen har han lagt et plastikktau som fører ned til en bolt på veggen. Jeg viser forbauselse, sier «wow, så flink du er», Pål sier «den er elektrisk». «Wow jeg ser det, kan vi skru den på» spør jeg. Pål smiler, nikker og visker ja. Vi trykker begge samtidig på bolten, jeg lager en «ssssssss» lyd, Pål tar fort etter og lager også samme lyd, vi smiler til hverandre. Jeg spør så hvordan han har klart å montere vifte helt der oppe. Pål hever haken, lukker øynene, smiler mens han retter seg rak i ryggen og tar opp armene med håndflatene opp. Han sier «vi er flinke arbeidsmenn, Erik og Pål». Pål sier «jeg gjorde bare sånn vet du» Så klatrer han opp på bordet i lekehuset og demonstrerer. Jeg sier «jøje meg så flink du er, nå får dere frisk luft i hytta, det er bra». Pål kommer ut av lekehuset, Erik står like ved, så tar Pål håndflaten på Erik sin skulder, stryker den varsomt og sier «Erik er vennen min, vi er såååå flinke arbeidsmenn».
Pål peker inn i lekehuset, smiler og sier; «jeg har montert vifte i hytta». – På en tynn list høyt oppe under taket, har Pål plassert en plasttallerken på høykant. Inntil plasttallerken, langs hele listen har han lagt et plastikktau som fører ned til en bolt på veggen. Jeg viser forbauselse, sier «wow, så flink du er», Pål sier «den er elektrisk». «Wow jeg ser det, kan vi skru den på» spør jeg. Pål smiler, nikker og visker ja. Vi trykker begge samtidig på bolten, jeg lager en «ssssssss» lyd, Pål tar fort etter og lager også samme lyd, vi smiler til hverandre. Jeg spør så hvordan han har klart å montere vifte helt der oppe. Pål hever haken, lukker øynene, smiler mens han retter seg rak i ryggen og tar opp armene med håndflatene opp. Han sier «vi er flinke arbeidsmenn, Erik og Pål». Pål sier «jeg gjorde bare sånn vet du» Så klatrer han opp på bordet i lekehuset og demonstrerer. Jeg sier «jøje meg så flink du er, nå får dere frisk luft i hytta, det er bra». Pål kommer ut av lekehuset, Erik står like ved, så tar Pål håndflaten på Erik sin skulder, stryker den varsomt og sier «Erik er vennen min, vi er såååå flinke arbeidsmenn».
FAGLIG BELYSNING
Pål er nærmest et år eldre enn
Erik, vi ser ut fra Eriksons psykososiale
terori som Lillemyr refererer til, at guttene befinner seg i to ulike
utviklingskriser, (Lillemyr, 2011, ss. 139-145) .
Erik er rett over to
år og befinner seg i den andre utviklingskrisen (ca.1-3 år). Pål som jeg her
tar utgangspunkt i, er over tre år og befinner seg derfor i den tredje
utviklingskrisen (ca. 3-6 år). Det vises bl.a når Pål tar initiativ ved å finne
leker til både seg selv og til Erik.
Videre setter Pål i
gang en rollelek der han later som om
han er arbeidsmann, (Olofsson, 1997, s. 109) . Vi finner også den makrokosmiske leken (Lillemyr,
2011, s. 144) .
Da deler barnet lekens innhold med andre ved å beherske fortellerkompetanse.
Pål sier «skrape, skrape» og «vi er flinke arbeidsmenn» som et språklig akkompagnement til det han
gjør, med den hensikt at det informerer andre hva han leker, samtidig
inkluderer han Erik i leken, (Olofsson, 1997, ss. 94-97) .
Pål transformerer lekene om til verktøy (Olofsson,
1997, s. 17) .
Han later som om han skraper av tapet for så å male veggen, - noe han har sett
sin morfar gjøre.
«Barnet
har stort behov for voksne identifikasjonsmodeller i denne perioden» (Lillemyr, 2011, s. 142) . Dvs voksne eller
eldre barn som er tilstede for barnets individ, og som barn kan identifisere
seg med og lære av. Barn har stort behov for ros og annerkjennelse som igjen
vil lede til videre positiv utvikling.
REFLEKSJON
I tredje utviklingskrise uttrykker
barn mye lærevilje og spiller ut noe opplevd i rollelek. Barn i tidligere
utviklingskrise lærer gjennom observasjon, utprøvelse og av å bli inkludert.
Barn sammen lærer av hverandre, ofte gjennom lek, her er også barnehagelæreren
en svært viktig støttespiller.
Som det så fint står
i Rammeplan for innhold og oppgaver
«Barn er sosiale aktører som selv bidrar til egen og andres læring. Samspill
med andre mennesker er avgjørende for barns utvikling og læring.» (Kunnskapsdepartementet,
2011, s. 16) .
For videre utvikling og læring kan barnehagelæreren ta utgangspunkt i tema som
viser seg i leken. Planlegge tilrettelagt lek med for eksempel smågrupper hvor
de kan få spikre og male, som igjen vil gi flere av barna kunnskaper og grunnlag
de tar med seg videre. Vi gir flere av barna opplevelser gjennom aktivitet slik
at de kan utspille noe opplevd sammen i rollelek.
«Å leke lærer man
ikke av seg selv» (Olofsson, 1997, s. 46) . Erik observerer Pål
i leken og samspillet med barnehagelærer. Erik hermer, utprøver og lærer
lekeregler av å bli inkludert i leken av Pål, barnehagelærer er tilstede som en
støttespiller for begge.
Referanser
Kunnskapsdepartementet.
(2011). Rammeplan for innhold og oppgaver. Fagbokforlaget.
Lillemyr, O. (2011). Lek - opplevelse - læring i
barnehage og skole, (3 utgave). Universitetsforaget.
Olofsson, B. K. (1997). I lekens verden.
Pedagogisk forum.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar