PLAKATER FRA ART BY HAMRE

onsdag 8. oktober 2014

Musikalitet

Musikalitet, hva er det? Og hva vil det si å være musikalsk?


Foto: Linn-Christin Hamre 2014
Begrepet musikalitet er ikke kun et begrep å finne innenfor musikkfaget, selv om det er det de fleste vil forbinde musikalitet med. Men vi kan være musikalske i måten vi snakker på og i måten vi beveger oss på. Inge Marstal (Sæther & Angelo, 2012, s. 46) påpeker at vi kan treffe på begrepet musikalsk i møte med kunst, som i malerier, dans og til og med dikt.


I musikken har vi 8 grunnelementer;

 Klang, dynamikk, tonehøyde/melodi, rytme, puls, tempo, tekstur og form, (Angelo 2012). 

Mange av de nevnte grunnelementene kan vi også møte i feks et maleri. Og i møte med malerier, foto, en spenningsroman eller et teaterstykke, så kan vi oppnå de samme følelseserfaringene som grunnelementene gir oss i musikken.


Det finnes mange ulike syn på hva det vil si å være musikalsk, det innebærer hvordan vi oppfatter og opplever musikk både i inntrykk og uttrykk, så det vil være individuelt for de fleste. Men jeg vil si det er nært knyttet til våre følelser og følelseserfaringer.

Inge Marstal (2004) påpeker hvordan musikalitet kan betraktes som en måte å begi seg i livet på(Sæther & Angelo, 2012, s. 46).

Andre syn på hva det vil si å være musikalsk, kan være om man teknisk sett kan spille et instrument og har "musikalske ferdigheter", synger i koret. Men da er musikalitet satt i sammenheng med ferdigheter. Man kan faktisk være musikalsk om en lager rytme med hendene på bordet og nynner litt? Det avhenger av hva vi legger i defenisjonen av hva musikk er. - Så vi er nok alle litt mer musikalske enn hva vår oppfattelse gjerne tilsier. Men hvilke ferdigheter vi har, ja det er jo en annen ting, og ferdigheter kan alltid læres, om man vil, men for noen er det lettere for enn andre.

Hva vil det for deg si, å være musikalsk? Langt flere har av egen oppfatning og vil si at de ikke er musikalske, men det avhenger helt av hva de selv legger i begrepet "musikalitet". - Musikk handler like mye om det å lytte til musikk som det handler om å uttrykke seg ved musikk. Når vi lytter til musikk går vi inn i og blir en del av en musikalsk opplevelse, vi må være musikalske for å motta. Det samme når vi uttrykker oss musikalsk, vi er og blir en del av den musikalske opplevelsen, med følelser og med kroppen, psykisk og fysisk, eller biologisk, vi kjenner musikken på kroppen, da er vi i en slags musikalsk tilstand. Vi er estetisk innstilt og sanselige mottakere. 
"Alle mennesker er musikalske i en viss forstand, slik Mursell så det, men hvordan musikaliteten kommer til uttrykk avhenger av den enkeltes totale personlighet", (Sæther & Angelo, 2012, s. 49).
Som barnehagelærer må en forholde seg både direkte og indirekte til barnas syn, sitt eget syn, kollegers syn og til foreldrenes syn på musikalitet og det påvirker det praktiske musikkarbeidet. 

Musikk er et obligatorisk fagområde i barnehagen, det står under punkt 3.3 i rammeplanen, fagområdene kunst, kultur og kreativitet, (Kunnskapsdepartementet, 2011). Derfor er barnehagelæreren like pliktig til å legge til rette for musikalsk utvikling for barna som f.eks. motorisk eller språklig utvikling.

* Musikk er lyden av følelser *


Referanser

Kunnskapsdepartementet. (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo: Departementet.
Sæther, M., & Angelo, E. (2012). Barnet og musikken, Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.



1 kommentar:

  1. Fint å se at du klarer å trekke linjer mellom musikken og andre være- og uttrykksmåter Linn-Christin. Litteraturhenvisningene dine er med på å begrunne argumentene dine på en god måte. Det er som du skriver, svært viktig å være bevisst på bredden i dette begrepet når man jobber med barn.
    Ellers kjekt å se at du bruker bloggen godt i de andre fagene også. Finner derimot ikke noe på lydjakten fra deg her..
    mvh Elisabeth

    SvarSlett

Populære innlegg

EKSKLUSIVE KUNSTTRYKK FRA ART BY HAMRE