PLAKATER FRA ART BY HAMRE

fredag 2. oktober 2015

MØNSTER I NATUREN - Fenomenologi og persepsjon


HVILKE MØNSTER KAN VI FINNE I NATUREN?

- Vi utvider vår begrepsforståelse gjennom fenomenologiske persepsjoner.


- Tenk på hvordan disse mønstrenes føles og erfares for små barnefingre.
- Hvilken læring er potensielt tilstede?

Barnet får oppleve naturen, mønster, overflater, teksturer og konsistens. Om barnet får en fenomenologisk erfaring i tillegg til det barnet kan se ved det blotte øyet, vil barnet få en utvidet begrepsforståelse. La barnet få utforske og bli nysgjerrig, barna lærer mye gjennom lek og utprøvelser. Barnet vil få erfaringer med hvordan det kjennes og føles. 



Fenomenologien er menneskets anker i verden, i følge Merleau-Ponty
- Menneskekroppen er det levde kroppssubjektet med en helhet av tanker, følelser, sanser, motorikk og fysiologi.

"Persepsjon handler om det vi informeres om og opplever gjennom sansene våre og om den umiddelbare tolkningen som alltid foregår samtidig med slik sansing."

Kan vi "pynte" mønstrene med andre gjenstander vi finner i naturen? Som sand, småstein, kongler, vann, blomster og eller blader? - Barnet vil få kompetanse i å finne løsninger som gir nye resultater.

Her kan vi også få inn andre muligheter: Som ulike begreper innenfor språkutvikling, antall - rom - form


Referanser

Løkken, G. (2010). Det fenomenologiske. I S. Haugen, G. Løkken, & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk. Oslo: J.W. Cappelens Forlag.



Populære innlegg

EKSKLUSIVE KUNSTTRYKK FRA ART BY HAMRE